kallblodochvarmblod

Alla inlägg under juli 2011

Av Jenny & Madde - 18 juli 2011 18:51

Har din ridhjälm samlat på sig damm/smuts och fått ett unket utseende?

-Då kan du snabbt fräscha upp den genom att koka upp hett vatten i en kastrull och hålla hjälmen upp och ner ovanför ångorna några minter tills du ser skillnad! ;)

   
   

Av Jenny & Madde - 17 juli 2011 21:30

Bilder!!! :)


               

:) Tryck på bilderna så blir dom större!


   

Av Jenny & Madde - 17 juli 2011 19:54

Madde kom och fotograferade mig och Toivo. Dagens tema var...


 

Vill ni ser mera bilder?? :)


 

Av Jenny & Madde - 17 juli 2011 13:01

Nu får ni se ett videoklipp då jag NH-tränar med Sandy. Dock blev det mest lek av det hela, eftersom hon tappade en hel del koncentration p.ga alla bitande insekter. Men vad gör nu det? det är ju kul att leka också! :D 

Fick tyvärr inte med allt på film, då kameran slocknade efter 5 minuter. Men ni ser iallafall vad vi gjorde i början! Det som jag inte fick med på film var när jag red runt på banan i alla gångarter, kastade en filt över hennes huvud,kastade rep över hela hennes kropp o.sv Skall försöka få med allt på film nästa gång,det lovar jag!

     

Av Jenny & Madde - 17 juli 2011 12:54

Nu är första höbärgningen avklarad för i år! :) Vi gjorde både inplastade torr rundbalar och sen satte vi lite lös hö på störar!Kommer även att ta en liten höst hö skörd! :)


Hur gör ni när ni höbärgar? När? Hur?


Själv vill jag hellst höbärga en vecka före 1juli. men beror lite på väder och vind.

Och i höbrägningen ska ska det alltid inehålla lite hö på störar så att man får lite "gammaldags" känsla + att det blir riktigt bra hö på störar och det gör ingenting fasst än det regnar på höet! :)


 

Av Jenny & Madde - 15 juli 2011 12:19

Att preparera hästar med vitlök (i pulver format) har länge existerat ute i hästvärlden. Men är det egentligen hälsosamt för hästen? Jag har läst på om just detta i och med att Sandy lider av astma när det är hö säsong. Jag använder det främst när det är vinter och jag känner att hon är i behov av det. Många har både hissat och dissat detta preparat och anser att det är livsfarligt! 

Vitlöken är ju ett bra alternativ enligt mina erfarenheter till hästar som har andningsproblem eller hosta. Eftersom det vidgar och förbättrar luftvägarnas funktion. Men det finns forskare som har kommit fram till att vitlök skapar problem,så att hästen faktist kan få blodsbrist samt att de röda blodkropparna förstörs. Så vad är rätt och fel egentligen, vet ni?
 

   

Av Jenny & Madde - 14 juli 2011 23:49

Red Toivo lite mera seriöst med den nya sadeln jag köpte i dag! :) Äntligen en sadel som passar riktigt bra till både hästen och mig! Är så otroligt nöjd över den!


Cliff Barnsby!


Jag och Toivo!

         

Hoppade lite "provisoriska" hinder med toivo också, så jag skulle få känna hur sadeln var att hoppa i och den var perfect!


         

Madde fick skritta av Toivo efter vårt ridpass!

         :D

Tog också en kör tur med Sähkäri. Både vi och hästen njöt av fulla drag av att köra i solnedgången<3

Kommer ett litet filmklipp senare.

  Madde Torkar av en svettig sähkäri efter kör turen.


OBS! Gott folk, ni glömmer väl inte att torka era svettiga hästar på det viktigaste stället efter ett svettigt rid/körpass?

 

 




Av Jenny & Madde - 14 juli 2011 13:02

Viltsu fick en makeover idag,välbehövligt!! :D 
Före:
Efter!   
Så gjorde jag:
-Klippte det ''vanliga'' såsom svans,lugg och man. Sen klippte jag också hovskägget,håret runt hovkransen samt utstickande hår ur öronen. Lackade även hovarna med hushålls olja för att lindra sprickorna :)


   
       


Hur brukar ni styla era hästar? :)
   

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards