kallblodochvarmblod

Alla inlägg under januari 2013

Av Jenny & Madde - 30 januari 2013 21:14

Äntligen en ledig dag och den tillbringade jag i stallet såklart :) Madde och jag red en stund på åkern i det blåsiga och snöiga vädret :)


 


      


 


Av Jenny & Madde - 28 januari 2013 20:20

Kan inte snön bara dra nånstans dit solen aldrig lyser?!! Jag är så jä*kla sugen på att hoppa..Här hemma är underlaget allför dåligt för att kunna göra det, och jag har ej heller tillgång till någon manege. Hoppas våren kommer väldigt snart...
         
//Madelene.

Av Jenny & Madde - 28 januari 2013 19:32

Precis som oss människor är även hästar högerhänta. De tar längre steg med de högra benen än med de vänstra. Det är därför galopp- och travtävlingar alltid tävlas i vänstervarv, för att hästarna kan springa snabbare åt det hållet. 
   

// Madelene.

Av Jenny & Madde - 27 januari 2013 22:17

Igår blev det ett dressyrpass med Viltsu, med fortsättning på det vi jobbade med sist. Till en början var han mycket styv, vilket säkert berodde på träningsvärk från det tidigare dressyrpasset. Men det släppte och han gick riktigt fint och avspännt till sist. I morgon blir det vila eller en längre skritt tur så han får återhämta sig i muskulaturen. Han är ju trots allt inte van att jobba så hårt som vi har gjort de senaste gångerna.

   

// Madelene.

Av Jenny & Madde - 25 januari 2013 14:13


Hur många gånger i veckan hinner ni med att motionera era hästar? :)

 


Jenny:  Jag försöker att rida så mycket jag hinner. Nu just är det 3-5 dagar i veckan.

 

Madde: Det beror på omständigheterna oftast 3-5 grr i veckan, på sommrarna finns det mera tid för ridning d.v.s mera regelbundet.


Hej!

Kan ni säga vilka hästar ni har ägt förrän era nuvarande hästar? Hur började ni rida? Vad tycker ni mest om att göra med era hästar? :)


Jenny: Jag har ägt en häst förut, Miss mamba heter hon. Henne fick jag när jag var 10år gammal. Jag ägde henne i nästan 9 år.

När jag var riktigt liten red jag bara hos en bekant sen när jag var 6 år började jag rida på ridskola.

Jag har ett brinnande intresse för körning vilket jag kommer att utveckla mera med Toivo (men det kommer ni att få se senare). Det är också jätte roligt att simma tillsammans med hästarna och fartfyllda terrängturer i skogen.

 


Madde: Jah har inte ägt några tidigare hästar än de jag har och ej heller någon foderhäst eller liknande. Jag började rida på skoj när jag var riktigt liten vilket senare eskulerade till ett brinnande intresse som har hållit i sig sedan dess. Ut över ridningen och utvecklingen tillsammans med hästarna, gillar jag närheten och kontakten jag har med dem. Det är härligt att bara gosa med dem. Jag gillar också att utöva horsemanship eftersom det grundar en speciell kontakt med djuren.


Vem rider ricu på bilden?

 


Kvinnan som rider Rico på bilden var en spekulant som provred honom :)


Ungefär vilken tid tar ni in hästarna på kvällarna sådär normalt? :)

 


Jenny: Nu på vintern brukar jag ta in hästarna vid 6-7 tiden beroende på väder och vind.


Madde: Jag tar också in mina hästar vid 6-7 nu på vintern.

 

vad ger ni era hästar för foder?

 


Jenny: Nu på vintern får dom hösilage, havre, mysli och melass.

 

Madde: Enbart havre med vitamin och biotin tillskott i form av pulver och hö.


Vad har ni för favorit raser? Vad har era hästar för mankhöjder?

 


Jenny: Min favorit är finnhäst men en ardenner skulle ju inte sitta fel :)

 

Madde: Jag tycker om kallblod överlag, men om jag skall välja en favorit så är det såklart Haflinger.


H//Jenny o Madde

Av Jenny & Madde - 25 januari 2013 13:50

Igår på eftermiddagen när jag anlände till stallet för att motionera Toivo märkte jag att sähkäri hade fått ett sår på sin hals.

Såret var inte allvarlig det var "bara" en repa. Putsade såret med saltvattenlösning, ser som tur mycket bättre ut i dag :)


 


Efter sårputsningen red jag i väg på en härlig och solig tur på Toivo. Tränade lösgörande övningar samt galoppombyten och galopp från halt.


 

 


 



Av Jenny & Madde - 24 januari 2013 19:01

Den första gången vi var och tittade på Sandy hos sin förra ägare Pirjo i Munsala, där hon hade varit i 5 år. Vi besökte henne ungefär 2 ggr/mån under ett halv års tid, för att bekanta oss med varandra och se om vi passade. Jag är tacksam att Pirjo lät mig ta så god tid på mig, fastän jag redan hade bestämt mig första dagen att det var Sandy jag ville ha. På bilderna syns också hennes dåvarande hästkompisar, unghästarna Petti(shettisen) och Tipsu(araben).
         

En av de första dagarna hemma hos oss.
       

Eleonor som var hjälparen i nöden i många år, när jag var för rädd och osäker för att kunna tackla Sandys rädsla i ridningen. Den två nedre bilderna är från Harrström där Sandy stod en tid medan kunniga ryttare hjälpte mig med problemet. Jag är Eleonor evigt tacksam som gjort att min och Sandys start började bra från grunden.
       
//Madelene.

Av Jenny & Madde - 23 januari 2013 14:35

Beställde hem en loksele för några dagar sen till Toivo! :) Spännande!:)



 


 

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards