kallblodochvarmblod

Alla inlägg den 28 juli 2011

Av Jenny & Madde - 28 juli 2011 22:03

Voittoo!!! Vi är nu på 90:de plats på topplistan här på bloggplatsen, inte illa! Hoppas vi snart får sitta och ruva på första platsen!! Men det går inte utan er hjälp, så besök vår blogg minst 200 ggr om dagen är ni snälla? Tack på förhand! hihihi :D
 
 
 

Av Jenny & Madde - 28 juli 2011 21:56

Fleecebenlindor från hööks VS Fleecebenlindor från Horze!


Vilka tycker ni är bättre?


Själv tycker jag att Horze benlindorna är mycket bättre! Lite tunnare och händigare än hööks långa och tjocka lindor!


  VS

   

Av Jenny & Madde - 28 juli 2011 21:08

                 
   

Av Jenny & Madde - 28 juli 2011 20:55

                 

   
Av Jenny & Madde - 28 juli 2011 14:48

1. Jenny - Vad har du för mål med din häst Rico?
Jag har som mål att han skall bli en bra allround häst. Men främst hopp inriktning och skogs ridning. Möjligtvis starta någon hopptävling.

2. Hur många hästar har ni ägt? och har ni nå mål med era hästar? :) kram Emma.
Jenny har ägt 4 hästar var av 3 fortfarande står på gården.
Mål med:
-Toivo är att få honom så bra som möjligt i både hoppning och dressyr. Men han har dock bästa förutsättningen för hoppning. Har som mål att börja tävla mera regionalt.
- Sähkäri är utbildad LB dressyr och hoppar 125 cm. Vi har tävlat mycket inom hoppning med flera placeringar och första priser. Men nu går han mest som skogs- och körhäst.
- Rico (se fråga 1).

Madde har endast och äger 2 st hästar.
Mål med:
- Sandy är att få henne så mångsidig som möjligt. Och att allt i dressyren skall börja sitta. Skulle gärna också åka ut på små hopptävlingar nån dag! 
- Viltsu är att få igång honom igen och fortsätta på dressyrarbetet vi tidigare kämpade på med. Hoppningen är dock inget alternativ längre efter skadan.

3.Jenny- vad tycker du är bättre, hoppning eller dressyr?
Madde: Har du en elr flera hästar? :))
J - Det ena bygger på det andra,så jag håller på med båda lika mycket. Dressyren är ju viktig i hoppning..
M- 2 st.

4.Hur lärde ni känna varandra, hur ofta är ni tillsammans? :)
Vårt gemensamma intresse förde oss samman. Vi funkar jättebra ihop och umgås så mycket vi bara hinner! :)

5.Skulle ni kunna göra ett inlägg, där ni ger värderingar av era sadlar? 
Det kommer vi att göra ett separat inlägg om senare, håll utkik ;)

6.Har era hästar några dåliga egenskaper?
Viltsu - Kan nafsa. Kan ta bettet vid terrängridning. 
Sandy - Kan få panik attacker.
Toivo - Han är bufflig med huvudet vid ryktning. Rädd om sina öron vid tränsning.
Rico - Kan vid ledning i grimma rusa iväg,men det jobbar vi på!
Sähkäri - Rädd för gråa stenar, hihi! 

7.Kan ni berätta om när ni var och provred era hästar innan ni köpte dem? Vad det var som fick er att välja just den hästen osv..
Sandy - Provred jag i ca. ett halv år innan jag bestämde mig. Eftersom hon skenade mycket på ridbanan var jag osäker. Men hon vann mitt hjärta så därför kunde jag inte låta bli att välja just henne. 
Viltsu - Jag var och provred honom 1 gång, och vi passade varandra bra.
Toivo - Tittade på honom i boxen och sedan tog jag hem honom. Han var bara 2 år och hade inte blivit riden så därför kunde jag inte provrida honom.
Rico - Köpte jag som 1 åring,uppfödarna kom med honom till en travbana där jag mötte upp och tog hem honom.
Sähkäri - Åkte jag och tittade på och provred 1 gång. Och det gick inte alls bra. Men ändå kunde jag inte låta bli att köpa honom. Idag är jag tacksam över att jag valde just honom.
Mamba (Jennys första häst) - Jag var 10 år när jag åkte och provred henne, hon var knappt inriden. Misshandlad och misskött, tyckte synd om denna vackra häst och vi funderade 1 månad och sen hämtade vi hem henne.

8. Jag har märkt att ni lindar benen ofta på era hästar. Vad är orsaken till det, och hur gör ni för att få lindorna bra ''lindade''?
Det ger mycket bättre stöd när man lindar benen samt att det är grymt snyggt!

9.Hur långt utbildade är era hästar? =)
Sandy - LC/LB dressyr. 90 cm i hoppning. Löshoppning 1 m.
Viltsu - LB dressyr. 80 cm i hoppning.
Toivo - LB dressyr. 90 cm hoppning. 135 löshoppning.
Rico - LC dressyr. 60 cm hoppning. Löshoppning 1 m.
Sähkäri - LC/LB dressyr. 125 hoppning. 135 löshoppning.

10. Vad har hästarna för stallfärger? :P
Vi har inga speciella stallfärger, utan använder och matchar med de färger vi har.

11. Hur långa är ni och hur höga är hästarna?
Madde - 176 cm
Sandy - 139 cm
Viltsu - 155 cm

Jenny - 152 cm
Toivo - ca. 155 cm
Rico - ca. 146 cm
Sähkäri - ca. 150 cm

12.- Rider ni alltid med matchande utrustning och hur många schabrak äger ni egentligen?
Vi försöker alltid matcha så mycket det bara går, eftersom vi för er skull vill ha snygga bilder. I skogen leker vi dock cirkus,med alla möjliga färger :)
Jenny har - 20 schabrak.
Madde har - 12 schabrak. 

Tack för era fina frågor, ni får gärna ställa fler tills imorgon kväll! :)      
 

Av Jenny & Madde - 28 juli 2011 10:15

Idag kommer Jenny hit efter jobbet. Hon skall fotografera när jag rider både Sandy och Viltsu, så håll utkik under dagens lopp efter fin fina bilder! :D
Vi ska även bänka oss ner och svara på era frågor, så klämm in ett par stycken frågor till, innan frågestunden avslutas! ;) 

Bild från betessläppet i Juni :)
 
 

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards