kallblodochvarmblod

Alla inlägg under mars 2011

Av Jenny & Madde - 31 mars 2011 22:14

  Vilken ridsport gillar du bättre

Trav - Galopp


 

Av Jenny & Madde - 31 mars 2011 21:01



Den finska hästen kommer från Finland, som det också hörs på namnet. Den härstammar från infödda ponnyer som blivit korsade med andra raser av olika slag och ursprung.


Finska hästen även kallad "finnhästen" är en av de få universalraserna i världen.

Finnhästen är en av världens snabbaste kallblodstravare, i förhållande till sin storlek kan den dra tyngre lass än större arbetshästraser, och den är en mångsidig ridhäst, som kan användas till Hoppning, dressyr, fälttävlan, distansritt och spannkörning. Dessutom är den finska hästen en utmärkt familje  och ridskolehäst.

Det ordnas också tävlingar inom hoppning och dressyr som bara är öppna för finnhästar.


De fyra grundtyperna

Renavel på finnhästarna startade år 1907. Nu förtiden avlar man fram fyra typer av finnhästar: Travare (J), Ridhäst (R), Ponnytyp (P), Arbetshäst (T). Finnhästen är kompakt med goda ben. Hästar av travar- och ridhästtyp är rektangulära, medan hästar av arbetshästtyp är djupare i bålen. Den mest allmänna färgen är fux, ofta med ljus man och svans, men även olika bruna,svarta och vita finska hästar förekommer. Finska hästar är samarbetsvilliga, pigga uthålliga och långlivade hästar.


  Saran salama Typ (J)


 

Toivon Tuuli Typ (R)

Av Jenny & Madde - 31 mars 2011 19:43

Blev sugen att hoppa några skutt med Toivo i dag, eftersom det inte blir någon hoppträning för vår del på lördag!


Hoppade främst i trav p.g.a jätte dåligt underlag på ridbanan...


Klippte snabbt ihop en liten film!



 


 

Av Jenny & Madde - 30 mars 2011 21:10

 

Kallblod eller varmblod ? (Valfri ras)

Av Jenny & Madde - 30 mars 2011 18:35

Hej igen! Nu har jag pysslat på i stallet och gjort det extra fint. Innan jag tog in hästarna passade jag på att klippa pannluggarna och manarna på dem, hopplöst att klippa stubbman på Viltsu då hans manfäste är 1m brett ^^men det gick någorlunda ändå! Så nu känns det så härligt att ha ett fräsht å snyggt stall med nyklippta,rena och borstade hästar därute. Kanske man ska unna sig själv en bastu nu eller nåt efter flera timmar utomhus med hästarna ;)
Tog förståss bilder så att ni inte behöver känna er uttråkade av meningslös text! :
Stalldörren:)

Mina fina boxar<3 (Viltsus till vänster, Sandys till höger)

Sandy :)
Viltsu :)


   

Av Jenny & Madde - 30 mars 2011 18:04

Efter jobbet for jag ut med sähkäri på en uteritt i det Fina vädret <3


Fin Fin Sähkäri :


 

 

 


Av Jenny & Madde - 30 mars 2011 14:45

Idag slutade jag skolan klockan 11, åkte hem och sadlade Sandy direkt! I början var Sandy jätte närvös,hon bara trippade i skritten och kastade med huvudet. Men det har jag bara mig själv att klandra för, då jag inte har ridit henne på länge..så jag satt helt enkelt och följde med på ''trippen'' med långa tyglar i 10 minuter, tills hon hade lugnat ner sig.

Men sen när hon hade lugnat sig, kunde vi börja jobba!
Det var samtidigt kul att hon var så känslig idag, för jag behövde inte alls använda överdrivna skänklar, utan använde endast blicken och vikten som främsta drivmedel. Och jag älskar känsliga hästar!!

Vi tränade främst lösgörande övningar i skritt och trav pg.a det ogämna underlaget. Det som jag är mest nöjd med idag är att jag fick henne att gå näst intill perfekta framdelsvändningar och att jag fick henne att gå balanserad skänkelvikning i trav!! :D

Fick inte någon kamera assistent så ni får nöja er med bilder från marken:




Madde and Sandy goes fjortis! ^^






 
       

Av Jenny & Madde - 29 mars 2011 18:19

Kom nyligen från stallet, har inte ridit något idag..men ja tog och filmade när jag tog in hästarna istället i brist på annat, hoppas det duger hehe ;)

Sandy och Viltsu:


   

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards