kallblodochvarmblod

Alla inlägg den 8 juli 2011

Av Jenny & Madde - 8 juli 2011 18:05

Nu inviger vi en ny kategori här på bloggen som heter ''Veckans outfit''! Ni kommer att få skicka in eran snyggaste ridoutfit bild till vår gemensamma mail (kallblodochvarmblod@gmail.com), där vi bedömmer och sätter upp den snyggaste outfitten varje vecka, med länk/namn på vår blogg! ;)
   

Av Jenny & Madde - 8 juli 2011 16:20

För 5 år sen var jag på resa till Grekland/Kreta med min familj. Där beslöt jag och min mor att åka i väg på en lång tur till häst i den kretanska vildmarken. Det var så otroligt underbart och man såg den kretanska naturen ur ett helt annat perspektiv! Vi kunde rida uppe i bergen,galoppera längs med en strand som kretsade runt en bergskedja, rida genom fattiga områden där människorna glatt hälsade åt oss och mycket,mycket mer. Turen varade i 3-4 h men ändå tyckte inte jag att tiden räckte till, skulle gärna ha velat se mer! :)  

Här kommer bilder från turen: 
                       
   

Av Jenny & Madde - 8 juli 2011 13:09

Har sadel problem IGEN! :D Någon som har en läder sadel med storlek 17" med Xwide Bom till min breda finnhäst? :) ingen skillnad på färg, helst dressyrsadel men allround går också bra!


Skicka förslag till Hilurin@hotmail.com


 

Av Jenny & Madde - 8 juli 2011 11:55

Det pågår eller har länge pågått en debatt ute i hästvärlden om vad som är rätt och fel när det gäller betslingen till hästar. Något jag tycker har gått överstyr, när så gott som alla häst bloggar jag läser, förespråkar detta med att ha så milda bett som möjligt till sina hästar.

Det är klart att det är varje ryttares dröm att kunna rida sina hästar på ett så harmoniskt och enkelt sätt som det bara är möjligt. Men har hästen från början kommit i fel händer,blir den slutgiltligen såklart som den har blivit formad från början.

Personligen tycker jag att det är upp till var och en, vad bett man väljer att använda på sina hästar. Viktigast är ju att hästen trivs med bettet och att den går fint och avslappnat på det. Om jag tar mina egna hästar som exempel:


-Sandy hade från början blivit riden på allt för starka bett vilket gjorde att hon fick obehag för bett långsiktigt. Men när hon kom till mig,var jag den ända som såg detta. Och därför började jag rida henne på gummibett för att få bort obehaget,sen bytte jag till 3-delat. Och det har hon verkligen gillat och alltid funkat bra med! Därför har jag fortsatt med att använda det på henne.

-Viltsu har alltid ridits på starka bett,så vitt jag vet. Och jag har nog försökt använda mig av snällare bett,men det har inte gått! Han har varit på tok för stark och hellre rider jag med ett starkt bett och får använda små hjälper än att använda ett svagt bett som gör att jag måste slita munnen av hästen..

Vad har ni för åsikter om detta? Dela gärna med er! :) 
   

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards