kallblodochvarmblod

Alla inlägg under oktober 2011

Av Jenny & Madde - 29 oktober 2011 15:54

Red ut med Toivo och min kära sambo kom med och fotograferade!:)


     

 

       


 

Av Jenny & Madde - 25 oktober 2011 18:57

Skippade dressyren med Sandy och gav Viltsu en andra chans att bevisa att han kan uppföra sig ute i terrängen. Satte på honom hackamore den här gången, för att se om det gjorde någon skillnad emot pellham som jag använde igår. I början gick det helt okej, han skrittade på i vanlig takt men försökte nog svänga in i så gott som varje grind då han fick tillfälle till det. Och eftersom han verkade lite instabil även idag, höll jag mig till att skritta honom för den här gången.

När vi väl vände hemåt, aktiverades hans travarskalle till liv och han trippade hela vägen hem. Jag fullständigt hatar att sitta på en häst som stressar hemåt!! Det var värkligen omöjligt att få honom att skritta, vart 3:e steg fick jag ta tyglarna och bromsa honom och sen fortsatte han att trava på, om och om igen..Det var värkligen en utmanande tålamodsprövning! Men jag höll mig samman och stod ut ända tills vi var hem på gården.
 
 
 

Av Jenny & Madde - 25 oktober 2011 14:31

1: Min häst, kryssa i vad som stämmer:
(X) Valack
( ) Sto
( ) Hingst
( ) 3 år
(X) 4-6 år
( ) 6 år el äldre

2: Går i hage:
(X) Själv i hagen
( ) Lösdrift, dygnet runt
(x) Heldygnsbete på sommaren
( ) Ute dagtid stor hage med gräs
( ) Ute dagtid i rasthage med grus
( ) Inte ute alls

3: Rids ut:
( ) Aldrig
( ) Skrittas endast ut 1-2 dagar/vecka
(X) Rids ut i alla gångarter 1-2 dgr/v
( ) Rids ut i alla gångarter 3 el. fler dgr/v
( ) Konditionstränas/cantras efter schema

4: Rider på bana/ridhus:
( ) Alltid
( ) En dag i veckan
( ) 2-3 dgr/v
(X) 4-5 dgr/v
( ) dressyrar enbart i skogen/på äng

5: Rider för tränare:
( ) Aldrig
(x) En gång/månad (ca.)
( ) Två ggr/mån
( ) En ggn/vecka
( ) Två ggr eller fler/v

6: Tränare rider hästen:
(x) Aldrig (någon gång)
( ) En gång/månad
( ) Två ggr/mån
( ) En ggn/vecka
( ) Två ggr eller fler/v
( ) Lämnar bort hästen på tillridn/utbildn i perioder

7: Tävlar:
(x) 1-3 starter/år
( ) 4-10 starter/år
( ) 20-30 starter/år
( ) fler ån 30 starter/år

( ) endast dressyr
(x) även hoppning
( ) även fälttävlan
( ) annan gren

(x) L:C-L:B
( ) L:B-L:A
( ) L:A-MSV:C
( ) MSV:C - MSV:B
( ) MSV:B - MSV:A
( ) MSV:A - uppåt

8: Vilar:
( ) Aldrig längre sammanhängande vila
( ) en vecka här och var
(x) några veckors sammanhängande vila sommar och/eller vinter
( ) hela betesperioden

Kopiera gärna och fyll i! Intressant att se hur andra gör.



 

    

Av Jenny & Madde - 24 oktober 2011 22:25

Jag och Madde P löshoppade sähkäri i kväll, tyvärr inga bilder å så!

Men snart kommer ni att få se bilder då Toivo blir löshoppade eftersom "ridhuset" snart är i ridbart skick, bara ny sand som behövs och den är på kommande:)

Det går ju som sagt inte att löshoppa Toivo utomhus, eftersom han ALLTID hoppar över staketet :D


 


 

NH

Av Jenny & Madde - 24 oktober 2011 15:15

Hade tänkt rida Sandy också idag, men tappade helt motivation efter den hemska ritten med Viltsu. Istället NH-tränade jag henne på åkern + lite tömkörning. Imorgon ska jag försöka få till ett lyckat dressyrpass, så jag slipper vara frustrerad och nedlåten. 

   
Gammal bild från ett ''gudomligt'' dressyrpass med mig och Sandy<3
   

Av Jenny & Madde - 24 oktober 2011 14:59

Var nyss ut på en terrängritt med Viltsu..Det gick inte alls bra! Trots att jag den här gången tog ett starkare bett för att unvika att riva sönder hans mun, gick det inte alls att hålla in honom. Stark som tusan var han och därför tänkte jag att jag endast skulle skritta honom,men det gick inte heller..Han bara trippade och ville galoppera hemåt.


Inte nog med det, försökte han svänga in i varje grind och hoppa ner i diken! Jag trodde att jag bara skulle behöva stå ut med sånt här med en häst(Sandy),men nu verkar det även som att hästen som jag så länge har förlitat mig på under terrängturer,ska börja gyckla så här och göra mina turer i naturen till något obehagligt.. Jag orkar seriöst inte börja kämpa med en till häst...


Vad skall jag göra?? 


   
Ibland kan han vara så snäll att min lillebror kan rida ut med honom.. Jag blir så frustrerad!! 
   

Av Jenny & Madde - 23 oktober 2011 22:40

Idag kom Eleonor hit! Ett år sedan vi sågs sist, och mycket har hänt sedan dess med Sandys ''skolning''. Vi hade med andra ord mycket att diskutera under turen till skogs :D

en gammal bild på dem från 2009   
   

Av Jenny & Madde - 23 oktober 2011 22:26

Longerade rico med inspänningstyglarna i kväll :) Han är så lyhörd på rösten när han blir longerad så vi tränade lite tempoväxling på sammagång, gick riktigt bra :)


 

Ingen bild från i dag, men det får bli en på sähläri efter en regning terrängtur :)


 

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards