kallblodochvarmblod

Alla inlägg under maj 2011

Av Jenny & Madde - 31 maj 2011 21:54

Saknar speedi jätte mycket ännu! Han lärde ju mig trots allt jätte mycket, aldrig hade jag kört eller ridit en riktig travhäst före jag började på med speedi:) Han hade sina ovanor men jag lärde mig hur jag skulle handla i sådana situationer och jag lärde mig av mina misstag:)

Första gången jag skulle leda ut honom till hagen så bara hoppade han och stegrade sig, men allt gick ändå bra! När jag då äntligen skulle köra honom förstagången så fick jag världens shock, först var han jätte tittig och ville nästan svänga om hem till stallet men fick honom att gå sen hade vi kanske "joggat" i3-4km så komm plötsligt en bil med en skramlande kärra och speedi svängde tänkte backa ned i diket men när han fick sig svängd på vägen skenade han i veg kanske 500m innan jag fick honom in hållen så jag kunde svänga till baka och åka in i en grind så bilen skulle fö köra om. Just i den stunden hade jag nog hjärtat i halsgropen, men när jag trodd edet var över och vi sakta började jogga hemåt så kom plötsligt en stooooor långtradare upp bakom och och vi hann just och just in i en grind men allt gick ändå bra och jag åkte tillbaks hem lite skakig men både jag och hästen välbehållen :)

 

   

 


 

Av Jenny & Madde - 31 maj 2011 20:36

Visste ni att världens största häst nånsin var hästen ''Mommuth'',han var av rasen Shire och var 2.25 cm i mankhöjd!

Och världens minsta ponny nånsin är ponnyn ''Tummelisa'' som är av rasen dvärgponny, hon är endast 43 cm i mankhöjd!

   
   

Av Jenny & Madde - 31 maj 2011 16:24

Sähkäris sår såg bättre ut i dag, som tur :) Men han fick en egen liten "sjuk" hage att vara i, för i morgon åker han ut på bete:)


 

 

Av Jenny & Madde - 30 maj 2011 23:46

Madde provade att rida rico i dag:) snart 1år sen hon red honom senast :) Han har ändrats mycket!


  Lååånga madde på lilla ponny!

       

Madde bjuds på ett skutt :D




Efter ridningen tog vi in sähkäri och behandlade hans sår som han har på benet.

Tvättade det med saltvatten och sen smorde jag på tjärsalva.


 

 

 

Av Jenny & Madde - 30 maj 2011 22:51

Tänkte tipsa er läsare om en super mysig hästbutik i Jakobstad! Den heter Horse stuff och är liten och hemtrevlig,med fullspäckat av fina märkes grejjer! 
Dit skall jag och Jenny åka i sommar då vi åker på ''semester'' till vår sommarstuga i Vörå, gissa om man kommer att bli bankrutt efter den resan!! Jag har varit dit kanske 3 ggr förut och jag älskar den butiken!


Här tog jag lite kik bilder från butikens hemsida:
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Av Jenny & Madde - 30 maj 2011 22:30

Började dagen med attputsa Toivos träns före jag red.

  Sen red jag Toivo och madde hjälpte mig att korrigera sitsen, så tack madde för hjälpen, för Toivo gick som en klocka i dag då ja hade rätt sits.( Eller så bra sits som möjligt ) + att jag tränade på "hemläxan" jag fick från förra träningen jag var med Toivo på:)

Här kommer en bildbomb på mej och Toivo!

         

     Fin fina Toivo<3


 

Av Jenny & Madde - 30 maj 2011 09:14

Som ni ser så kom det ett ganska sårligt inlägg i går om Ramona. Men hon har nog det bra där hon är nu!


Nu sitter jag somvanligt och kollar runt på Dressyrsadlar från sverige, har ju inte hittat någon till Toivo ännu. Men som tur jobbar ju min sambo mestadels i sverige nu så när jag åker med honom till jobbet nästagång så ska jag hämta hem en sadel :)

Här är lite funderingar på sadlar som skulle kunna passa Toivo!


Princeville - Esmeralda  17", vid bom och passar rakare ryggar.



  Princeville - Dressyr 17", vid bom och för rakryggade hästar.


 

Santa Cruz - Arthur de Luxe 17" vid bom, rak.


Något i den stilen hade jag tänkt mig, så får bara hoppas jag hittar den rätta :P


 

Av Jenny & Madde - 29 maj 2011 21:48

  Rest in peace


 

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards