kallblodochvarmblod

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jenny & Madde - 29 augusti 2013 11:45

För att ni ska hänga med bättre i bloggen ska jag förklara de förändringar som skett hittills i år.

Jag bestämde mig för att ge ut Rico( nu 7 år) på foder till en trevlig tjej som heter Erika. Jag insåg då att jag inte hade tiden till att utbilda och utveckla 2 unghästar. Rico har kapacitet att gå lång bara han får träning . Han har nu tillgång till regelbunden motion och har kommit längre i sin utveckling. Rico kommer att vara hos Erika ännu en tid,men sedan efter kontraktet går ut tror jag antagligen att det blir att sätta ut honom till salu. Vi får helt enkelt se hur det blir senare..

Den 3 April bestämde jag mig för att låta Sähkäri somna in efter att ha fått diagnosen grönstarr i ögonen, han blev blind bara på några dagar och hade enorm smärta i ögonen. Det var tungt att ta farväl av en sån personlighet som sähkäri, han var min bästa vän i många många år.

Toivo mådde hemsk dåligt att vara ensam, han fick rent av en depression. Stod bara i hagen och hängde, hade ingen framåtbjudning eller motivation i ridningen. Därför fick jag nog och bestämde mig för ta en häst på foder för att få tillbaka gnistan i Toivo. Och det fann jag, Happy heter hon.. En mycket lugn och fin dam som är perfekt sällskap till Toivo. De har verkligen funnit varandra och Toivo har växt något enormt i sitt sätt att uppföra sig..Han har blivit vuxen tack vare hennes diciplin och mogna sätt.

Vad framtiden nu ska ge mig vet jag inte. Jag kommer ju snart att föda ett litet barn, vi får helt enkelt se vad det blir senare..vem vet kanske jag tar och köper en liten ponny åt mitt barn.. ;)

//Jenny.

Av Jenny & Madde - 29 augusti 2013 10:23

Jenny kom och fotade mig och Viltsu som faktist denna gång red ett dressyrpass på stubbåkern. Jag kan tala om för er att det var en tid sedan vi har trimmat några muskler. Jag tyckte det gick över mina förväntningar på alla sätt, hans travar-skalle låg nog på hyllan för dagen tror jag ;)

                     
// Madelene.

Av Jenny & Madde - 29 augusti 2013 09:45

Efter fotograferingen med Madde och Viltsu, kom Madde och red Happy en stund på åkern :)


                     



 

Av Jenny & Madde - 28 augusti 2013 22:04

Här är ett litet smakprov från dagens fotografering med Madde å Viltsu :)


 


 

Av Jenny & Madde - 26 augusti 2013 22:21

Madde red Toivo på åkern i dag så jag passade på att ta några bilder :)


   

 

       


Efter rid passet fick Toivo en välförtjänt dusch :)

   


 



Av Jenny & Madde - 23 augusti 2013 15:05

Idag kom Madde R och red Happy och Madde P red Toivo och själv fick jag nöja mig med att vara "fotograf" och titta på.

I dag var det "stubbåker premiär" och hoppning på schemat.

Toivo var mycket slö redan från början men dom fick till ett och annat lyckat skutt iallafall :) Borde kanske börja ge honom lite havre nu mot hösten när inte gräset är det bästa :) Happy däremot hade en väldig fart och bjudning i dag, härligt :)


Här kommer en bildbomb på dagens aktivitet :


   

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 












Av Jenny & Madde - 18 augusti 2013 19:10

Nu har hästarna flyttat hem från sommarbetet. Pappa har byggt hagen mycket större och sått in nytt gräs, så hästarna var mycket lyckliga att återvända hem :)

Det blev ett dressyrpass i onsdags med Sandy, och Jenny kom och fotade oss. Eftersom jag inte har haft möjlighet att trimma henne än i sommar, var hon väldigt styv i ena sidan men med Jennys råd fick jag henne riktigt mjuk och fin i slutet. 

Här kommer färska bilder! :)
                 
//Madelene.

Av Jenny & Madde - 14 augusti 2013 10:05

Det har varit lite dålig uppdatering här på bloggen jusst nu, men dom som har instagram kan följa mig där i stället eftersom jag är lite mera aktivare där :)

Men i går fick hästarna lufta av sig ordentligt i skogen, jag körde Toivo och madde red Happy :) Och i dag kommer Madde att åka ut på en terrängtur med Toivo så han också får bli lite riden och inte bara körd. Jag kommer att åka till Madde R och ta bilder när hon rider Viltsu så antagligen i kväll kommer fina färska bilder ut här på bloggen :)


 

Gårdagens instagram bild.


H/Jenny

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards