kallblodochvarmblod

Alla inlägg under december 2011

Av Jenny & Madde - 31 december 2011 17:01

Löshoppade sähkäri i växtuset i dag :)


   

 

 

Av Jenny & Madde - 30 december 2011 14:59

Efter 2½ dagars boxvila fick rico komma ut i hagen. Så glad han var :)

     

 

Orsaken till att han fick boxvila var att han hade stukat hovleden på vänster framben. Men som tur är det bra nu igen :)

Efter stallsssysslorna tog jag in Toivo ur hagen och red i växtuset, hoppning stod på schemat i dag :)

       

Svettiga blev vi :)

 

Fin fina sähkäri fick också vara med på ett hörn :)



 

Av Jenny & Madde - 29 december 2011 18:56

Blogg- Madde kom till stallet, han såklart bli mörkt innan vi kom i väg och motionera någon häst. :P Först red jag på Toivo och Madde tog några bilder, men dom blev inte riktigt bra i skymningen :D


Dressyren i dett pass gick super super bra! Tränade på serpentiner och böjningar.

 

 

 

Senare på kvällen red Madde sähkäri, men tyvärr inga bilder.


 

Av Jenny & Madde - 29 december 2011 12:07

Dagens dressyrpass för Sandy blir i form av:

¤ Skänkelvikning
¤ Bakdelsvändning
¤ Ryggning
¤ Tempoväxling (skritt-trav) 
¤ Avskrittning i skogen.
 
Jag vill ha snö nu!!
   

Av Jenny & Madde - 28 december 2011 13:59

Nu ska jag ge lite utvärderingar för de sadlar jag ägt under årens lopp!


Thorowgood T4 (utbytbar bomvidd,fish-inlägg):
    


Den här sadeln var den första jag köpte och den köpte jag åt Sandy,men som ni ser på bilden ovan passade den inte överhuvudtaget hennes breda,platta rygg. Utan stod högt över manken och snurrade runt magen. Viltsu tog senare över den och på honom passade den exemplariskt! För mig var den här sadeln stödjande för säte och skänklar, men tyvärr upplevde jag denna sadel som väldigt klumpig och bred i sätet, vilket inte passar mig som kräver ett smalt säte. Annars riktit mjukt säte och trevligt utseende. 

Bomlös sadel med teddy:
 

Köpte den här sadeln från Horze, ämnad åt Sandy men trots att den är anpassad till hästar med breda ryggar, snurrade även den runt magen. Den här sadeln upplevde jag varken som en hopp- eller dressyr duglig sadel utan som en ''gudaskön-skogsluffar-sadel'' i.o.m att dens säte är likt en fotölj. Den här sadeln passade ej Viltsu, den skavde över manken.

Wintec cair (utbytbart bom järn)
   
Den här sadeln hade jag åt Viltsu. Den satt verkligen som gjuten på hans rygg och den var även i min smak gällande säte. Bra stöd för skänklar och mjukt,stadigt säte. Kvalitets material. REKOMENDERAS!

Wintec wide cair(utbytbara bomjärn)
 
Den här sadeln hade jag rätt länge på Sandy, den passade henne väldigt bra med dess XX-W bom + att den var väldigt rak. Men tyvärr köpte jag allt för liten storlek för sätet (15 tum!!) alltså fick jag tränga in både röv och mina långa ben i den. Vilket gjorde att jag mer eller mindre satt i stolsits hela tiden(se bild ovan). I övrigt väldigt mjuk,snygg och trevlig sadel!

Maxam (utbytbart bomjärn):


 
 
Den här sadeln hade jag inte länge, satt fruktansvärt dåligt på Sandy och även på Viltsu. Och även för mig och mina hjälper var den en katastrof. Det enda goda med den var att den hade otroligt mjukt säte!

Stübben Siegfried
   
Den här sadeln köpte jag åt Viltsu. En sadel jag gärna skulle köpa tillbaka, den var perfekt för min sits(dock skarp)! Super bra stöd för skänklarna. Följsamt läder, KVALITET! Tyvärr hade den för bred bomvidd,men i övrigt satt den som smock!

Claridge house:
   
En dressyrsadel som motsvarar sitt pris på ca 150€, alltså inte en top-dressyr sadel,men den funkade bra i de ändamål jag behövde den till. Tyckte inte att den passade riktit mig och min sits, för jag gled mycket bakåt i den och skänklarna smög väldigt ofta upp för högt, annars var den mjuk att sitta i. Passformen för Viltsu var mycket god, dock var den lite för hög framtill.

Hubertus:
   
Den här sadeln använder jag till Sandy för tillfället. Den sitter jättebra på Sandy, dess bomvidd är nämligen XXX-W! Jag tycker den har varit riktigt bra hittills, dock är sätet för stort för mig (18 tum) vilket gör att jag glider runt med röva lite för mycket,speciellt i galoppen. Bra stöd för skänklar och man sitter för det mesta stadigt i den. Mjukt följsamt läder men skarp sits.

Hoppas jag kunde hjälpa någon i sökandet efter sadlar! Men kom ihåg: alla är vi olika så de sadlar som passar mig kanske inte passar er lika bra ;) Ha det gött!
 
 

Av Jenny & Madde - 28 december 2011 11:17

Iår firade vi julen i Uleåborg, fick många fina julklappar:) Men inte så mycket i hästväg. Men fick i allafall ett par stallsskor, ridsockor och lite senare kommer jag att få värmeskåpet till stallet, men bästa julklappen "fick" jag dagen efter för då var jag och hällsade på världens bästa MAMBA!!:)<3 Åh vad jag har saknat henne! Hon var sej alt lik som förr, fast lite fetare ;)

Fick några dåliga bilder tagna på henne:

 

       


Tanten fyller 20år i april! :)


 

Av Jenny & Madde - 27 december 2011 11:20

Ljusblått dressyr schabrak, Hööks.
 

Olivgrönt allround shabrak, Hööks.
 
Ridhjälm, Horze.
   


+ Hästgodis och tå-värmare för ridskor :)

   

Av Jenny & Madde - 24 december 2011 11:00

God Jul till er alla, hoppas ni alla har en underbar jul!! :)

 
   

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards