kallblodochvarmblod

Alla inlägg under april 2011

Av Jenny & Madde - 30 april 2011 15:14

Har funderat köpa en ny outfit åt Sandy, men vet inte vilken färg..
Ljus-blått har jag tänkt på men har ni läsare något tips på färg som skulle passa henne? Kommentera isåfall!! :) 


   
   

Av Jenny & Madde - 30 april 2011 14:51

För omväxlings skull, red jag ett lösgörande dressyrpass på ridbanan med Viltsu idag. Tyckte att han minsann behövde bli rikligt genom riden för en gångs skull, efter månader bara i skogen.
Började först väldigt försiktigt med massvis av volter och liknande övningar för att få honom att böja sig och bli mjuk. Sen trappade jag upp graden allt eftersom och började göra skänkelvikningar,framdelsvändningar m.m Det tog en bra stund innan han blev tillräckligt eftergiven för min smak. Men mycket riktigt blev han riktigt fin i slutet, fick nästan en halvblods känsla! :D

   
 
   
   

<3   

   

Av Jenny & Madde - 29 april 2011 10:42

Äntligen hittade jag knappen på Toivo, hur jag ska rida honom årdentligt!!:) Under hela rid passet Gick han som en klocka:) Är så super nöjd över min duktiga häst! Under hela ridpasset tänkte jag "Mjuk hand, mjukhand, mjuk hand" och det gick super, både hästen och jag var jätte nöjda!


Bilder na är gammla!


   

 

Av Jenny & Madde - 28 april 2011 20:49

Efter ett par dagars blogg torka från min sida så tog jag mig äntligen tid med hästarna idag. Har varit jättetrött efter resan till Sverige över påsken, men när det ändå var så vackert väder, kunde jag inte undgå tanken att rida ut!
Elin kom också med, men idag tog hon sin andra häst med på skogsturen :)


Dagens gäst-häst:

Namn: Fanny
Ålder: 13 år
Ras: Amerikanskt varmblod
Ägare: Elin Rönnkvist


Vill bara tillägga att dagens ritt inte gick så bra för mig och Viltsu. Han var så jäkla energisk och galen, att han tog bettet och skenade iväg hela tiden,och med den kondition han har, tycktes han aldrig vilja ge upp och stanna. Kunde inte ens skritta utan att han trippade konstant..Och mitt humör rök ganska hastigt och jag blev frustrerad och slog honom..FY vad man känner sig äcklig efteråt, jag hatar att tappa kontrollen och slå mina hästar, men idag kunde jag inte hålla närverna i schack, för jag blev faktist riktigt rädd !


Det är klart alla dagar kan inte gå som man vill och man kan absolut inte kräva att hästarna skall gå perfekt varenda dag, precis som oss människor så har även dem sina dåliga dagar. Vill också tillägga att jag tycker en ricktig ryttare är en person som vågar erkänna sina brister och inte lossas framstå som en felfri ryttare. Där av försöker jag dela med mig så mycket som möjligt av mina egna misstag.


Mixade ihop en film av dagens ritt. I allafall av de goda stunderna! ;)


     

Av Jenny & Madde - 25 april 2011 20:30

Lös longerade sähkäri, och longerade Toivo i linan efter jobbet! Härligt med det fina vädret vi hade i dag!:) Sähkäri var jätte slö men Toivo var Jätte pigg:)

Nästa gång jag lös longerar sähkäri ska jag filma så ni får se :)


 


 

V75

Av Jenny & Madde - 23 april 2011 17:16

Åkte i väg till Björneborg och tittade på V75 travet i dag!:) Var på sammagång och hällsade på bellis flickan, hon värkade må jätte bra, förutom en sträckning i bakbenet, men får hoppas hon är på banan i gen efter en månad :)


 
 

 

Av Jenny & Madde - 22 april 2011 22:23

Har transport funderingar! Som sackt skulle jag aldrig köra någon av mina hästar i en enhästars transport! Tycker dom är hemska, fula och farliga! Om hästen skulle få panik eller något och börja kasta sig från sida till sida så vinkar dom mycket fortare än en 2 hästars med boogi hjul! Eller om man skulle få sladd osv.


Skulle heller inte välja en 2hästarstransport med bara en axel! Inte när vi åker långa vägar!Dom är heller inte så stadiga på vägen!


Därför har jag valt en med Boogie hjul! Stadig och bra på vägen när man åker långa vägar!


 



 

Av Jenny & Madde - 22 april 2011 21:42

Red med Rico på banan i dag, tränade lite skänkelvikning och galoppfattningar. Skänkelvikningen gick sådär men han börjar fatta vad jag menar! Galoppfattningen från trav börjar nästan bli perfekt, men inte så bra från skritt ännu, men det tar sig :)


 

Imorgon åker jag till Björneborg och hällsar på bellis flickan och förståss titta på V75 :) yeeeh:)


 

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards