kallblodochvarmblod

Alla inlägg under mars 2013

Av Jenny & Madde - 26 mars 2013 15:11

Hade en mycket fin häst på dressyr passet i det fina vädret :) Toivo<3


 



H//jenny

Av Jenny & Madde - 17 mars 2013 18:46

Har inte alls hunnit/orkat uppdatera på länge! Men har haft många fina och härliga ridturer i vårsolen.

Inget speciellt har hänt här förutom att Sähkäri har en en inflammation i ögonen så veterinären har varit här och givit medicin + att vi fick ögondroppar att droppa 4 grr/per dag. Men nu ser ögonen mycket bättre ut och allt är på bättringsvägen, som tur :)

Kommer också att bli dålig uppdatering en tid framöver också, men ni får se senare varför ;)


 


//Jenny

Av Jenny & Madde - 10 mars 2013 20:43

Jag befinner mig i en enormt stressig period just nu och hästarna får tyvärr till följd av detta ingen motion, vilket bygger upp stressnivån ännu ett steg. Vet inte riktigt hur jag ska ta mig till, det märks verkligen på hästarna att de är deprimerade över den bristande stimulin. I princip präglas deras dagar av hagvistelse och stallet, men vad kan man göra..? Hoppas det snart lugnar ner sig så man får tillbaka något av den ''egna tiden''...
 
//Madelene.

Av Jenny & Madde - 2 mars 2013 09:23

Tänker skriva kort hur det gick för mig och Sandy när vi var i Mörtmark och hopptränade.

  • Till en början kändes det som att det skulle kunna gå riktigt bra, hon var ovanligt lugn på parkeringen när jag klädde på henne utrustningen. (Annars brukar hon hoppa runt och skrika när hon ser nya hästar).
  • När vi kom in i manegen gick hon bra och lugnt på uppvärmningen.
  • När hindrena kom upp och vi skulle hoppa en stutts-serie, vägrade hon gång på gång för att springa in mot mitten av ridbanan där de andra ryttarna stod med sina hästar. Vi kom över serien efter x -antal försök..
  • Hon fortsatte med detta att skena/springa till de andra hästarna så fort det var vår tur att hoppa några hinder. Stod dem längst ner i ridhuset och vi skulle hoppa en kombination från den övre delen av ridhuset, tog hon bettet och skenade ner till dem.
  • Den tid jag hade på mig att hoppa med Sandy präglades av att försöka få henne över hindrena,hålla mig kvar i sadeln och att försöka sakta hennes fart. Jag var så avis på de andra tjejerna som kunde hoppa sina hästar lugnt och kontrollerat, att de faktist hade tid att tänka mellan hindrena.
  • Ända gångerna jag fick känslan av kontroll, var när jag bad de andra ryttarna placera ut sig i ridhuset så att dem var vid sidan eller framför hinderna jag skulle över. 
  • VAD BEROR DETTA PÅ ATT SANDY SPRINGER TILL DE ANDRA HÄSTARNA? Hon älskar att hoppa och blir alltid lite extra eldig då. När vi är ensamma hoppar hon ALLT, men i sällskap av andra blir det så här. 

     
    //Madelene.

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards