kallblodochvarmblod

Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Tålamodstest..

Av Jenny & Madde - 24 juli 2011 13:34

Det här blir en lång text,hoppas ni orkar läsa! :D

Redan från morgonen bestämde jag mig för att testa rida ut i terräng med Sandy..
Om ni inte vet, så har inte en enda terrängtur med Sandy slutat väl.(Dock endast då hon är ensam!) Jag vet inte varför hon inte klarar av det och vad det är som skrämmer henne så mycket att va ensam ute i naturen..Kanske hon helt enkelt får separations ångest från Viltsu eller nått? 

Men före jag vågade rida ut med henne, red jag henne en stund på ridbanan, i hopp om att hennes energinivå skulle sjunka till botten och att hon skulle vara slö som en åsna sen när vi skulle bege oss ut på källmossvägen. Men det gick ju inte,hon var mer uthållig än vad jag trodde och jag var tvungen att ge mig ut trots att hon var pigg. 

När vi gav oss iväg,passerade vi inte ens vår egen grind,före hon kastade sig runt och galopperade ner till hagen tillbaka. Redan då visste jag att detta kom till att bli en väldigt häftig tålamodsprövning! Och mycket sant. Jag hade som mål att kunna skritta henne 500 m och passera en bro. Detta tog ungefär 40 minuter? Hon försökte snurra runt,backa och galoppera hem så gott som hela tiden och jag hade fullt upp med att försöka bemästra henne utan att bli aggressiv.. Men när vi hade klarat mitt mål för dagen,vände vi hemåt och jag var så himla lycklig så jag klappade och kramade om hennes hals hela vägen hem :D Jag tror, att bara vi upprepar detta nu ett par gånger och utökar längden på turen pö om pö, så skall det nog börja gå att rida ut utan problem senare! ;) 

Det är härligt när man kan uppnå sina mål, men då är det viktigt att man inte sätter för höga sådana. Sätt upp mål du vet du kan klara av, så skjuts ditt självförtroende i höjden, när ni gör framgångar tillsammans!
        
 


 

 
 
Ingen bild

Ida

24 juli 2011 14:49

e hon likadan om hon blir ledd av ngn? red en ponny en gång som va likadan, kunde dra iväg med en än hur man drog å slet i tyglarna..

Jenny & Madde

24 juli 2011 15:33

Jaa hon är precis likadan då också! Att dra och slita i tyglarna skulle jag aldrig göra,då blir hästen bara värre,jag lovar! Hellre då försöka svänga hästen in i någon grind eller liknande :)
//Madelene.

 
Ingen bild

Tina

24 juli 2011 15:01

Bra jobbat! Läste om en man som hade en häst som varenda ridtur svängde om o galopperade hem tillbaka. Han löste problemet på följande vis: Red ut o så svängde hästen hemåt i full karriär. Väl hemma steg mannen av, band hästen vid bindringen i full utrustning, hästen fick absolut inte gå till sina kompisr, utan fick stå ensam där tills hästen lugnat sig. mannen gick in och drack kaffe så länge ;) När hästen lugnat sig red han iväg igen, samma visa.. band fast hästen igen o väntade tills den lugnat sig, ut igen.. Så höll han på tills hästen gick att rida förbi det stället där han alltid vände. Då var han nöjd och vände hemåt och hästen fick beröm o fick gå tillbaka till sina kompisar. Så jag tror du tänker helt rätt! Kämpa på bara! Tina

Jenny & Madde

24 juli 2011 15:36

hahah,tjaa det verkar ju som ett smart trick! Tack för tipset Tina! :)
//Madelene.

 
Natalie

Natalie

24 juli 2011 22:21

hon som verkar så tam på bilderna ;)

http://n-rongvall.bloggplatsen.se

Jenny & Madde

25 juli 2011 10:16

Hon är absolut inte elak! Hon skenar inte hem för att vara dum på något vis, utan det är i panik hon gör det..:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny & Madde - 9 september 2014 08:01

Då var det dags för första ridturen på Rico efter hemkomsten :) började medsadelutprovning då ricos sadel inte alls passade mera när han har tappat sina ryggmuskler..men hittade iaf två av mina sadlar som passade. Själva ridturen var härlig i det...

Av Jenny & Madde - 8 september 2014 09:24

Körde i väg till esse för att hämta hem Rico pojken. Kändest nästan som en helt annan häst, så lugn och fin var han! Stod helt stilla i transporten och åt sitt hö fasten det blev lite missöden på väghen hem så vi hamnade att lasta honom ur och i tran...

Av Jenny & Madde - 6 september 2014 10:53

I morgon åker jag efter Rico som varit borta på foder i 2år, spännande! Ska både bli roligt och jobbigt att få hem en häst till i stallet, eftersom jag numera inte har all tid i världen att vara i stallet! Men det är ju bara ca 1 månad han kommer att...

Av Jenny & Madde - 4 september 2014 16:46

Dagens pass bestod av lite jobb på en 8:a och gymnastik hinder. Jag och Toivo är inne i en "super" period där allt bara säger klick, vilken känsla alltså efter att sommaren bara bestått av skogsridning och körning :)                 Maa...

Av Jenny & Madde - 3 september 2014 10:23


Välkommen ljuvliga höst och stubbåker ridning! :) Ylva fick springa fritt på stubbåkern för första gången och jaa så kul hon hade!    Här är en liten film på skönheten!       /Jenny ...

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards