kallblodochvarmblod

Alla inlägg under januari 2013

Av Jenny & Madde - 16 januari 2013 17:52

Idag fick jag hem Viltsus ''nya'' sadeln. Den var verkligen bättre än jag hade väntat mig, riktigt härligt material och snygg. Gick genast ut och testade den, och... *trumvirvel*.. den passade perfekt, som en smeck. Provade även sitta upp i sadeln och där satt jag som en drottning på en tron. Sätet var mjukt och stödjande. Kan nog inte bli mer nöjd.. I morgon ska jag rida i den, spännande!!

Sadeln är inte svart, den är brun.
   
//Madelene.

Av Jenny & Madde - 16 januari 2013 17:12

Tycker ni har en jätte fin blogg.
Tänkte fråga, hur länge har ni ridigt? 
Vad är erat bästa knep när det gäller att skaffa en egen häst? :)
av FREJA.

Tack!  Jag (Madelene) började rida i en väldigt tidig ålder, jag var nog runt 4 år när jag började rida ut i skogen och mest bara lekte på hästryggen. Allt efter åren som gick började jag rida på ridskola på allvar. I ca 8 år red jag regelbundet på olika ridskolor runt om i Närpes. Sen tog jag en paus och började rida mina vänners hästar tills jag bestämde mig för att skaffa en egen häst, d.v.s Sandy. Ungefär ett halvår senare köpte jag Viltsu. Det vill säga att mitt slutgiltiga svar är att jag har suttit på hästar i 14 år av mitt 18 åriga liv, gått på ridskola 8 år av dem. 

När du skall skaffa egen häst är det viktigt att du har gått på ridskola och lärt dig den grundläggande skötseln,kunskapen och omvårdnaden av djuren. Det gäller att du har läst hästböcker och lärt dig hur man utfodrar djuren och hur den dagliga skötseln går till. Självklart räcker det inte att du läser in kunskap genom böcker, utan det krävs även att du har utfört allt detta i praktiken. Du kan t.ex fråga om att få vara med och hjälpa till i ett stall nära dig med mockningen,utfodringen och all övrig daglig syssla med hästar. När du vet all basinfo om djuren och vet hur du ska hantera och sköta om dem är följande steg att åka runt och provrida FLERA hästar. Det är viktigt att man inte köper första bästa häst, för alla är de så olika och det är viktigt att man finner en häst som har ett passande lynne för just dig. Bästa sättet om du är osäker på hur du finner en häst som passar just dig är att ta hjälp av en kunnig person, som kan hjälpa dig och ge dig tips på vägen. Jag skulle rekommendera en mycket lugn och trygg häst som första häst för att det hela ska bli mycket trevligare och tryggare. För det händer ju så mycket i början att man gör fel och allting är nytt för en och då är det självklart det bästa att ha en trygg vän till hästs som inte dömmer dig för de felsteg du tar. Du ska ha koll på hästens papper, när den skall vaccineras t.ex Du ska även hålla koll på när den skall skos och när det skall raspas tänder. Men som sakt ta hjälp av ryttare runt omkring dig som är kunniga så går det bra! Och rid regelbundet för tränare om så möjligt, då har du och din nya häst goda förutsättningar att utvecklas tillsammans. OCH det sista jag vill säga är att spändera mycket tid tillsammans med din häst, visa den kärlek och pyssla om den så att ni bygger upp en stark relation och ett förtroende i grund och botten. Det är ju det som gör hela grejen med en egen häst, att ha ett starkt band till varandra. 

Hoppas du Freja fick svar på din fråga! Lycka till med ditt eventuella hästköp! :)
//Madelene.

Av Jenny & Madde - 15 januari 2013 20:30

Terrängtur med Sähkäri i dag :) blev samma korta runda som jag red med Toivo sist vi var i terräng :)



 


 

Av Jenny & Madde - 15 januari 2013 18:30

''Extra stort allt'' är nog lite min melodi. Och därför har jag då tänkt lite längre fram i livet skaffa mig en gigantisk häst, nämligen en ras som alltid har fashinerat mig på många vis. SHIRE. Jag har aldrig dock testat en sådan och har ej heller sett en i verkligheten. Men det vore för mig helt underbart att ha en så stor mäktig häst, dem blir ju upp till 170-180 cm höga och jag är ju själv rätt lång (178 cm). Tänk att få luffa på i skogen med en sådan sedan när man blir äldre och inte längre har intresset för att hoppa och trimma på banan. Vackra, magiska, pompösa, kraftfulla och alldeles alldelser underbara...


Shire hästar.
 

         


//Madelene.

Av Jenny & Madde - 14 januari 2013 23:03

Jepp.. Sandy var minsann explosiv idag. Hade planerat att rida ett avslappnat pass utan krav idag, men naturligtvis blev det inte riktigt så..hehe! Fick börja med att springa ur henne all energi i ungefär 20 min, om jag inte hade gjort det hade jag nog legat i backen. För hon sparkade bakut och var totalt osamarbetsvillig, trippade konstant och ville helst springa till Viltsu som stod i hagen en längre bit bort. Det hade nog kanske varit bättre att ha haft bett idag och inte hackamore, det känns inte lika säkert om hon skulle ha fått för sig att sticka iväg...Nåja, när all energi var ur henne gick det i allafall att i någon form trava och galoppera lugnt på en stor volt. Vi gjorde även lite lösgörande övningar, kändes rätt okej! Hon kändes dock väldigt styv åt ett håll idag, och hon stapplade ovanligt mycket..Borde nog titta igenom hennes kropp i morgon, kanske ge lite massage och stretch och ge henne en ledig dag.

Något jag inte har nämnt är att jag får hem en begagnad sadel åt Viltsu inom de närmsta dagarna, det blir spännande! Hoppas den passar oss bra! :)


Sandy idag! (testade den nya fårskinns voylocken... juvlig!)
   
// Madelene.

Av Jenny & Madde - 13 januari 2013 14:17

 

Ben reflex, grimma och hästsko sömmar var det enda jag shoppade i hästväg i stockholm :)


 

Av Jenny & Madde - 10 januari 2013 23:40

Dagens ridtur blev med Toivo. Först lite skritt och trav runt åkern och sen red jag över vasa vägen och in på en mindre grusväg. Där fick Toivo sträcka ut i en årdentlig galopp:)  Härligt!:)


   


 

Av Jenny & Madde - 9 januari 2013 17:27

Madde kom med som fotograf när jag red Sähkäri på åkern :)


                   


 

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards