kallblodochvarmblod

Direktlänk till inlägg 4 januari 2013

Sluta klandra andra..

Av Jenny & Madde - 4 januari 2013 12:52

Varför måste alla hästmänniskor världen över, klandra andra och nedvärdera varandra hela tiden. Kan man inte bara glädjas åt varandras framgångar och stötta varandra när det är svårt. Jag säger dock inte att alla är sådanna typer utan det finns undantag, t.ex de fina ''hästvänner'' jag umgås med.

Om det är så att någon säger att din häst är ful, att den inte kan något och alltid lyckas på något sätt finna saker att skratta åt det ni gör tillsammans..STÅ PÅ DIG, lyssna inte på dem. Jag minns själv, riktigt i början när jag hade fått hem Sandy och vi kämpade på med ridningen. Jag grät och grät varje dag, inte enbart för att jag kände mig misslyckad,utan även av ren rädsla. Folk började då plötsligt höra av sig, hästfolk såklart som kände ''att de vill hjälpa till'', detta såg jag självklart som en trygghet att ''wow nu får jag hjälp av ryttare som förstår sig, som kan hjälpa mig ur det här''. Plötsligt började rykten vandra runt hela Österbotten och jag fick höra att min häst var totalt galen, skulle egentligen behöva skjutas i huvudet. Eftersom hon var farlig. Personer jag hade berättat allt för hade missat hela poängen, de hörde förståss bara ''AGGRESSIV, GALEN, SPARKA, TOKIG'' mitt bland mina meningar. Som senare började vandra genom många munnar..

Folk trodde på riktigt att Sandy var aggressiv, att hon kastade av mig för att hon njöt av det. Hon sparkade mig för att hon hyste hat mot mig osv.. HON VAR RÄDD, inte var hon farlig för att hon själv ville det. Hon hade inget förtroende för människan helt enkelt. Jag får förklara detta hela tiden. Okända personer kunde komma fram till mig, och nästan skratta åt mig ''hur går det med den arga ponnyn?''. 

Jag märker även när jag läser andras hästbloggar, att varje dag är helt perfekt. Jag måste säga att det är mycket märkligt att andras hästar går som en klocka VARJE DAG. Jag tycker inte det är pinsamt på något sätt att dela med mig av mina och mina hästars motgångar, det är ju så man växer tillsammans. Och att personer talar skit om mig och mina hästar, bryr jag mig inte ett dugg i heller. Ska man komma någonstans i livet behöver man bli hatad för att bli älskad. Och det uppmanar jag andra hästtjejer också att göra, speciellt sådanna som är ''nya'' inom sporten, såna som lätta blir offer för häxorna som njuter av andras nedgångar. Alla är vi oerfarna i början med hästarna, vi blir bättre men ALDRIG BÄST. Ingen människa i hela världen är fullbordad med något, ingen.

Älska din häst, älska dig själv och älska det ni gör tillsammans. Hjälp andra och var med och peppa när det är jobbigt. Beröm varandra, även de små framsteg som sker.

   
//Madelene.


 
 
Elin

Elin

4 januari 2013 16:41

Jag håller med dig till 100 %! jag hade förut ett varmblodssto som stod på bakbenen, sparkade mot allt och var allmänt bråkig. med tiden blev det mycket bättre och hon var världens snällaste häst och vi hade riktigt roligt tillsammans. förutom på tävlingar. jag vet inte vad det var men hon visade alltid upp sin värsta sida. och hästfolk pratar. mycket. och mest bullshit. min häst blev ökänd, trots att hon på hemmaplan var världens bästa. och det var ju synd.

i hästvärlden kan man aldrig göra rätt i någon annans ögon och det är otroligt enkelt att bli baktalad. jag har själv gjort det men jag har slutat för att jag helt enkelt insåg hur stor inverkan man har på andra. mitt självförtroende har blivit mycket sämre, speciellt när det gäller att rida inför andra för att jag vet vad som sägs. det finns alltid något att klaga på, något som inte är helt rätt.

som sagt, jag håller med din åsikt helt. känns fint att det finns någon som varit/är i samma situation som jag :)

http://eliinw.blogg.se

 
Ingen bild

dftguyhijo

4 januari 2013 17:38

det går inte att hjälpa hästfolk som INTE VILL HA HJÄLP. sen så kan en häst faktist va farlig och om det kommer från dom som är i samma stall som ser det varje dag så att det är att 'baktala' om hästen som faktist är farlig så skulle jag inte alls hålla med dig i denna texten. men annars övrigt förstår jag hur du tänker och just ur din situation kan jag helt klart hålla med och förstå att det var så och att det är så för många. men vet nog flera fall som jag vet själv att det faktist är så också som det sägs ! men somsagt vet man ju hur ett rykte kan utveckla sig och hur fel det kan bli samt hur rätt det är att ingen kan allt då man är ny och att man lär sig av sina misstag osv osv. men somsagt det går inte att hjälpa om dom som faktist behöver hjälp inte vill ha hjälp!

 
Ingen bild

-

4 januari 2013 17:51

man kan int säg till en annan hästägare vad som är rätt och fel utan att det blir 'gräl' ifall man inte är på 'samma nivå' . Ifall man inte prioriterar samma saker inom hästsporten så att säga. Man kan heller inte döma eller baktala bara för att man inte är av samma åsikt eftersom det finns så många olika åsikter inom denhär sporten och hobbylivsstilen så det leder ingenvart hur man än sku disskutera. Alla med var och sitt så att säga. Sen att nån sköter en häst fel enligt en annan är ju kanske helt rätt enligt nån annan då igen. Att nån tycker att hästen är farlig för att den : sparkar mot människor, den stryker öronen bakåt straxt en människa kommer i närheten, den bits, den är stressad och skenar iväg och sliter sig då man leder den, den sparkar andra hästar, den stampar och bökar runt och då enligt andra mera erfarna människor som har såna problem kanske kan se vad som kan va felet. T.ex att den kanske inte trivs med det man gör med den, den kanske har ont osv osv. de finns ju massor med olika situationer som massa olika människor tycker olika i. Vissa är kanske heller inte menade att ha en typ av häst. vissa kanske inte bara har erfarenheten ÄNNU för det, vissa kanske har och vill ha en sån häst att utveckla och vidareutbilda och faktist ge den tid det behövs för att få 'ordning' på den. Och vissa som faktist inte sett eller vet ett smack om det som sprids kanske tycker exakt så här som du skrev medans dom som faktist sett och upplevt vet vad som är rätt. Sen så som du sa har alla nya problem i början. ingen kan va perfekt så det är ju helt rätt. men hela poängen fattar man ju nog.

 
Ingen bild

Tina Ek-Bernas

4 januari 2013 18:29

Jättebra skrivet Madde! Håller fullständigt med dig. Tyvärr är det alltför många hästägare som glömt att de också varit nybörjare en gång. Jag har haft häst i 25 år och håller ännu på och lär mig mer om hästar, man blir aldrig fullärd på detta område! Men det är ju det som är tjusningen tycker jag. Och man kan lära sig mycket av varandra, oberoende om man är ny eller gammal i gamet! Lyfter på hatten åt dig för det otroliga jobb du gjort med Sandy! Bra jobbat! :) Tina

 
Cicci

Cicci

7 januari 2013 23:50

Ja va ska man säga? Min vän är nog den perfekta men jag har ju även de som inte är det :) . Allt är lika intressant o läsa om tycker jag :D . Folk ska bara dra ihop brödinkastet om det inte har något bättre att snacka om :/. Alltid finns det en grund i en häst beteende o det är inte alltid det enklaste att finna vart problemet rotat sig :) ne fasen .. Bry dig inte om dessa. Du om någon vet va ni gått igenom en dag o det gör erat band starkare .
Kram C

http://www.bonnaliv.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny & Madde - 9 september 2014 08:01

Då var det dags för första ridturen på Rico efter hemkomsten :) började medsadelutprovning då ricos sadel inte alls passade mera när han har tappat sina ryggmuskler..men hittade iaf två av mina sadlar som passade. Själva ridturen var härlig i det...

Av Jenny & Madde - 8 september 2014 09:24

Körde i väg till esse för att hämta hem Rico pojken. Kändest nästan som en helt annan häst, så lugn och fin var han! Stod helt stilla i transporten och åt sitt hö fasten det blev lite missöden på väghen hem så vi hamnade att lasta honom ur och i tran...

Av Jenny & Madde - 6 september 2014 10:53

I morgon åker jag efter Rico som varit borta på foder i 2år, spännande! Ska både bli roligt och jobbigt att få hem en häst till i stallet, eftersom jag numera inte har all tid i världen att vara i stallet! Men det är ju bara ca 1 månad han kommer att...

Av Jenny & Madde - 4 september 2014 16:46

Dagens pass bestod av lite jobb på en 8:a och gymnastik hinder. Jag och Toivo är inne i en "super" period där allt bara säger klick, vilken känsla alltså efter att sommaren bara bestått av skogsridning och körning :)                 Maa...

Av Jenny & Madde - 3 september 2014 10:23


Välkommen ljuvliga höst och stubbåker ridning! :) Ylva fick springa fritt på stubbåkern för första gången och jaa så kul hon hade!    Här är en liten film på skönheten!       /Jenny ...

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards