kallblodochvarmblod

Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Jenny & Madde - 3 augusti 2011 17:42

I dag har det varit jätte vackert väder här i Vörå och jag har tillbringat största delen av dagen nere vid bryggan i solstolen. Självklart har jag lusläst senaste numret av Häst magazinet, som är min favorit bland alla häst tidningar!


 


I tidningen fanns det mycket intressant fakta att läsa om, men det jag fäste blicken extra mycket på var: Lär dig träna rätt! I inledningen stod bl.a ''Bra hästar och okunniga ryttare -en av förklaringarna till att många hästar skadar sig. Bättre utbildning och större förståelse är en lösning på problemet. - Det är du som ryttare som måste lära dig att hitta en metod för att träna din häst.'' 
 

Det tyckte jag var mycket kloka ord, och jag själv tycker att allt för många okunniga ryttare förstör sina hästar, pga att de helt enkelt inte har tillräckligt med kunskap om, hur man genom varierad träning och underlag får en stark och hållbar häst. Men självklart kan man inte säga vad som är rätt och fel med en specifik övning, utan allt handlar om mål och hur långt man har kommit i sin uppbyggnad av hästen. Och man skall inte allt för mycket ta efter andras träningsfomer, för varje häst är olika.


Personligen arbetar jag på min egna metod till effektiv och balanserad träning. Variation tänker jag i främsta hand på, en häst som får gå på varierat underlag, bett samt varierade träningsformer, blir ju automatiskt en stark och hållbar häst enligt mig. Och i andra hand tänker jag även på att hästarna skall må bra mentalt! Jag vill att hästen skall vara glad och villig, till att göra sånt jag ber den skall göra. Jag ser ingen mening med att rida en häst, om inte den älskar att vara duktig och göra bra i från sig.


Nu skall jag avrunda!!! Skulle kunna skriva i evigheter..
Vad anser ni om detta med hästars träning? Håller ni med mig eller har ni andra funderingar och åsikter? Dela med er!
   

Av Jenny & Madde - 3 augusti 2011 09:48

Myt eller ej.. bryta nosryggen på hästen när man rider med hackamore, är inte något jag varit med om eller hört om att ha hänt.. Men man kan ha extrem otur om något sånt händer.

Jag brukar ha som regel för att undvika att detta sker, att plattan skall sitta på det bredaste stället på nosryggen. Har du svårt att avgöra var det är, kan du sätta ett finger på varsin sida av nosryggen och dra neråt mot mulen så känner du var det är. Sitter hackamoret allt för långt ner på nosryggen  trycker det över luftvägarna så att hästen inte kan dra in den mängd luft den bör göra. Det hör man tydligt hos en del hästar som börjar frusta mer än normal.

Hackamoret skall spännas så att du får in 2 fingrar emellan,precis som du spänner åt nosgrimman på ditt träns. Eller så att inte metallskänklarna dinglar och svajjar allt för mycket,då blir dina skänklar försvagade och du tvingas ta i hårdare.

Jag använder hackamore åt båda mina hästar nu och då, för att variera så mycket som möjligt med bett. Dessutom är ju hackamoret ett mycket snällt bett för hästar och används av många! :)

Hur många av er rider med hackamore? :D

Lillbrorsan rider Viltsu med hackamore! :)  
 

 

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards