kallblodochvarmblod

Alla inlägg under juni 2011

Av Jenny & Madde - 9 juni 2011 17:38

Vad skulle ni tycka om vi startade en ny kategori här på bloggen som heter ''Veckans utmaning'' ? Idén är tagen från dressyrmupparnas blogg. Jag tyckte den lät hur kul som helst! Då kan ni vecka för vecka komma med förslag på utmaningar som vi kan göra med våra hästar i både ridning och skötsel. Vi kommer att fotografera/filma och senare reflektera över våra framgångar samt motgångar. 

Finns det intresse så kan ni kommentera detta inlägg! :D
   

Av Jenny & Madde - 8 juni 2011 22:09

Jag blir tokig på den här sommarhettan! Insekterna är ju helt otroliga! De här senaste dagarna har jag inte ridit något alls, alltså vem vill rida nu när det är så här varmt? Och varje gång jag går till hagen möts man av insektsstim bestående av massvis med myggor,getingar,knott och bromsar. Stackars hästar må jag säga! Sandys spenar är helt sönderbitna och jag tvingas smörja dem 3 ggr/dygn, för att knotten ska låta såren vara ifred. Kastade även några vattenhinkar över dem idag när det var som varmast,vilket säkert var den mest uppskattade stunden för dagen, bortsett från de goda äpplena de fick till frukost :) Tillsist vill jag tillägga att Viltsu mår bra nu i hovleden! Han visade inte något tecken på att ha ont idag. Men man vet ju aldrig, den kan komma tillbaka, så jag bör vara försiktig nu en tid framöver.
 
   

Av Jenny & Madde - 7 juni 2011 22:17

Efter jobbet löshoppade jag och jesse Rico och Toivo! Jätte varmt så vi tog det ganksa lungt! Men somvanligt så tycker Toivo att hindren är för låga och hoppar över staketet i stället för hindren :D


Fin Fina Rico:

              Hahah :D


Beeebis<3


Dom få bilder vi fick av Toivos löshoppning :D

           


 


 

Av Jenny & Madde - 6 juni 2011 17:19

Jahapp, då har Viltsu fått tillbaka sin gamla hovledsskada. 
Jag har tidigare märkt små,små tecken på att han har haltat från och till, men inte desto mer med det. Men på eftermiddagen idag då jag gick ner till hagen, såg jag väldigt tydligt att han haltade och i precis samma hovled som för 2 år sen.
Så då tog jag ut honom och kände genom båda frambenen och sen gick jag ut och gå med honom längs vägar med hårt underlag. Vi skrittade i ganska rask takt i ca. 30 minuter och vart efter slutade han halta allt mer och mer. Så det var ju bra, men han är fortfarande inte heelt återställd! Det som är felet är ju att man absolut inte ska ha en sjuk häst att stå på ''boxvila'' ,dem behöver vara igång varje dag. Och Viltsu har nu stått snart en och en halv vecka i vila, så skärpning på den fronten blir det för mig!
Sen efter promenaden fick han en svalkande dusch efter den långa varma dagen:) 


Min stackars gamla gubbe
   
   
   

Av Jenny & Madde - 6 juni 2011 14:25

Klickade nyligen hem:
-ett par nya ridhanskar.
-en mjuk grimma åt Sandy att ha under sommarbetet(hon får lätt skavsår).
-en salva som påskyndar läkning av sår och samtidigt håller insekterna borta.
  

Hade även tänkt beställa hem insektsspray, men jag tycker inte det funkar ett dugg och dessutom är det alltför dyrt! Kan istället blanda ihop en egen blandning av vitlök eller något annat. Tips?


 
 

Av Jenny & Madde - 5 juni 2011 22:54

I morse kl 9 åkte vi i väg till Björneborg,och sen på kvällen åkte vi till vasa travet. Mycket bil körning och annat hästigt i dag så är helt slut! Men ett bra slut på den lediga veckan:)

Här kommer några bilder på fina bellis!


       


 

Av Jenny & Madde - 5 juni 2011 16:32

Ett vanligt misstag vi ryttare gör är att placera sadeln för långt fram på hästryggen. Jag själv har med hjälp av kunniga personer lärt mig hur man skall placera sadeln på rätt plats. Här har jag gjort en bild i Paint, hoppas ni förstår hur jag menar.

1)  Om man rider en lång tid med sadeln för långt fram, blir hästen delvis rörelseförhindrad,ryttaren får en sämre sits än vanligt men främst kan mankams muskeln förtvina och sjunka ner en aning(se rött streck)
2)  Det korrekta stället att placera sadeln på är bakom bogbladet, är man osäker var bogbladet slutar kan man känna med fingrarna var ''nedförsbacken är. Sadeln får inte placeras bakom sista revbenet.(se de blåa strecken)
3) Har man svårt att veta var bogbladet är,kan man istället ta ett annat tips i beaktande. Man kan göra så att man placerar handen bakom framknät på hästen och placera sadelgjorden strax bakom handen. Då blir sadeln också i ett bra läge.(se handen) 


Hoppas ni förstod detta, kommentera i såfall så kan jag beskriva tydligare!
   

Av Jenny & Madde - 4 juni 2011 16:04

Gjorde i årdning transporten tills morgondagens äventyr;) Efteråt longerade jag Toivo på ridplan.


       

 

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards