kallblodochvarmblod

Alla inlägg under maj 2011

Av Jenny & Madde - 12 maj 2011 17:22

Red snabbt igenom ett lätt dressyrpass med Viltsu, innan det började åska! Han gick bra idag, lite styv kanske..och slööö som en kossa! Han snubblade nästan omkull när vi började varva av i trav, hihi :D 

Dagens bilder!:

















Av Jenny & Madde - 11 maj 2011 21:30

Mitt nätverk funkade inte igår så jag kunde inte uppdatera..Men jag kan berätta lite idag istället! 
Det var så varmt,så ja sparade longeringen till kvällen,då det blev passligt svalt! Som sagt så longerade jag henne och sen tränade vi lite horsemanship övningar. Heelt otroligt hur mycket Sandy älskar horsemanship!! Hon är så härligt tillgiven och verkligen gör sig till för att lyda mina ''manövrar'', tror jag skall utveckla övningarna allt eftersom, kanske jag med tiden får en liten cirkus ponny? :D

Bild från i vintras :)
 
   

Av Jenny & Madde - 11 maj 2011 18:45

Jesse kom och red Toivo i dag, gick mycket bättre i dag då hon lärt känna honom lite bättre! Dom tränade med bommar och hoppade några skutt :) efteråt var vi ut och galopperade på gräsåkern, härligt<3 Jag hoppade också några skutt med Toivo före jag tog en racer tur på åkern :)


Gammal bild :

 

 

Av Jenny & Madde - 9 maj 2011 20:20

Idag fick jag upp min vän Danielle på hästryggen!  Hon har nästan aldrig ridit förr,men hon klarade det galant! :D Vi skrittade bara runt på banan och tog några travsteg.

Jag och Danielle idag! :)




 
 
   
 
   

Av Jenny & Madde - 8 maj 2011 17:19

Har börjat fundera och forska kring det här med ''tränsens och bettens verkan''. Angående Viltsu, så har jag tänkt, att det kanske vore en ide att köpa ett pullarträns och pullarbett? Ja menar, det är ju i allafall 2 saker som kan inverka på hans tendens att ''pulla'', alltså streta mot bettet.. vad tror ni?

Pullartränset sätter tyngd på nosryggen, och det D-ringade bettet har en svag hävstångsverkan utan att vara för hård i munnen.
          

eller skall jag sikta på starkare grejjer?

     

Och så började jag fundera på Sandy också, hon har också under en tid varit aningen hårt i munnen, men det tror jag beror på att hon inte trivs i engelsk nosgrimma, då den trycker på tänderna. Hon är en känslig häst, och blir eldig direkt hon känner obehag. Samt bettet som jag tidigare har funderat på.
Vad tror ni angående detta? 

Kanske en remontgrimma vore ett alternativ? Den trycker ju inte på tänderna och så har den en mycket mild verkan. Och oliv bettet borde också vara passande.
     

   

Av Jenny & Madde - 8 maj 2011 16:36

Har nu varit ute i 2 h och friserat hästarna. Klippte öron,hovskägg,manen och svansen på båda :)

 
   

Av Jenny & Madde - 7 maj 2011 20:00

Idag skrittade jag bara ut med Viltsu på Källmossvägen, ca. 4 km. Undvek att trava eller galoppera med tanke på eventuella dragkamper sinsemellan, det är ju inte kul då hästen sticker i väg..! Men det gick bra och vi tog det hela med ro, Viltsu kanske var aningen nostalgisk medans jag ville vara ute tills kvällen ^^

Har annars en fråga till er läsare! 
Vad tror ni är orsaken till att Viltsu skenar i väg på detta vis hela tiden(främst i galoppen) ? Det beror i allafall inte på tänderna! Kan det vara att jag har för hårt bett(pelham) som gör att han känner obehag? eller måste jag köpa ett ännu starkare bett för att orka hålla emot honom när han sticker i väg?? 

 
   

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards