kallblodochvarmblod

Alla inlägg under april 2011

Av Jenny & Madde - 21 april 2011 22:43

Kvällens ridpass med Toivo! Gick sådär, har börjat få så hårda händer när jag rider och det tycker inte Toivo om! Något jag måste börja tänka på!



 


 

Av Jenny & Madde - 21 april 2011 19:58

Hejsan allihopa!
Min dag har varit jättebra! Jag fick påsklov 2 dagar+helg från skolan och genast när jag kom hem, sadlade jag Viltsu och mötte upp Elin och Bosse vid vår ''mötesplats''. Vi bestämde oss för en långritt som vanligt i det härligt varma vårvädret. Och till allas glädje, fanns det många vattenpölar att plaska genom i skogen :D


Vill också tillägga att Viltsu var så underbar under ridturen idag!! Hans ''travtävlingssinne'' var tydligen ur bruk för dagen, så han kunde snällt trava bredvid Bosse i lugn och ro! Också galoppen var otroligt mer njutningsbar, när han inte stressade upp sig! Jag kan bara säga -I love that horse


Dagens gäst häst/ryttare :

Ryttare : Elin Rönnqvist
Häst: ''Bosse'', 8 år, Lettiskt halvblod.




Film:




Av Jenny & Madde - 20 april 2011 17:42

Hade lite markträning longering och tillsist lite löshoppning med Toivo i går :) Han är så duktig min lilla kille:) ( "lilla" han är nu 155cm :):) ) Men rekårdet i löshoppning fick han i går :D haha han hoppade 2 hinder på 135cm:) förr hoppade han knappt 90cm :D Lill killen har värkligen växt och mognat ENORMT sen den dagen han steg in i transporten på väg mot oss:)

Före jag tog hem Toivo har jag aldrig gillat finnhästar, har alltid tyckt att dom varit så klumpiga, men i början när Toivo kom till oss känndest det bra men då kom en motgång när han  bara hittade på hyss, som att springa ur hagen, kunde inte stå stilla vid hantering, rusade ur händerna när jag tog honom in och ur ut hagen osv. Men det var i början, nu har han mognat och växt otroligt mycket, och i dag har nog finnhästar tagit över mig och kommer troligen att fortsätta med den rasen :)


 

 

 

-

Av Jenny & Madde - 19 april 2011 20:50

Kom in för en liten stund sedan, efter att ha satt på fleecetäckena på hästarna. För i natt ska de vara ute eller ''vänja sig'' att vara ute tills fredag,då pappa ska sköta dem. Åker iväg till Sverige över helgen..Såå boka inte in äventuella ridturer eller möten med mig!! :D

 
Sandy för 4 år sen :)

   

Av Jenny & Madde - 18 april 2011 21:04

Har funderat köpa ett nytt bett åt Sandy, men är lite osäker på vilket jag ska köpa..Vanligt 3-delat har hon gått bra med här hemma,men ibland kan hon bli stark. Har läst att alternativ 1 är både starkare och mildare för munnen än ett vanligt 3-delat. Och att alternativ 2 är ett bett som är mera stilla i munnen och också starkare än det jag har. Vad tror ni?

Har tittat på dessa två:
Kanske t.o.m nån av er läsare har ett av dessa till salu? Hör gärna av er isåfall :)

 
   

Av Jenny & Madde - 18 april 2011 16:41

Grundläggande information om de vanliga dressyrövningarna:

Volt
''När du rider på volter, tränar du hästens smidighet,balans och dens följsamhet för dina hjälper. Att rida på volt är en mycket god övning i gymnastiserande syfte''

Det viktigaste att tänka på under volten är:
-Hästen måste spåra för att fylla sitt ändamål.
-Ridas med de inre hjälperna mot de yttre.
-Alla hjälper måste samverka.
-Ej enbart inner tygel.
-Rakställas efter avslutad vändning.
-Rida fram i fräscht tempo.
-Hjälperna återgår till normalläge.

Skänkelvikning:
''Skänkelvikning förbereder hästen för samling och böjning,hjälper hästen att bli lösgjord vid eventuella spänningar samt att göra hästen lydig för samsidiga hjälper.''


Tänk på:
-Hästen måste ridas i ett tempo där den har möjlighet att bibehålla rytm, takt och balans.
-Rid alltid med ett ögonmärke.
-Aktivitet och angagemang i rörelsen får inte förväxlas med hastighet.
-Skänkelvikning är avsedd att lösa spänningar, men felaktigt utförd kommer den istället att skapa sådana.

Framdelsvändning:
''Framdelsvändning är en lösgörande rörelse, gör hästen lydig för halvhalter,sidförande och framåtdrivande hjälper.''


Bakdelsvändning:
''Bakdelsvändning hjälper hästen att trampa under sig bättre och bli lättare framtill.''

Vanliga fallgropar:

-Hästen skruvar hoven istället för att trampa(blir lätt en ovana!)
-Hästen hoppar över tramp.
-Hästen stiger ur bakdelsvändningen med bakdelen.
-Hästen tappar framåtbjudningen.
-Denna övning bör stegvis inläras! Kombinationen ''ryttare v.s häst som lär sig bakdelsvändning, är inte bra!''

(Detta lärde vi oss under teorilektionerna på träningslägret i fjol)

Toivo och Sandy, träningslägret 2010.

   

Av Jenny & Madde - 17 april 2011 22:04

Madde kom med till stallet i dag, och jag red rico och vi hoppade för första gången på banan. Jätte duktig var han! :)


Rico :


     

              
 

Sähkäri :



 


 

Av Jenny & Madde - 17 april 2011 19:40

Som rubriken lyder kan man kort beskriva lördagens skogritt med Viltsu! Hade tänkt utforska nya skogsvägar, en bit förbi den skog jag känner till. Men det hela gick ju inte vidare bra, mitt lokalsinne svek mig totalt och vi hamnade mitt ut i ingenstans! Telefonen hade jag hemma och var inte långt ifrån att ge upp, tanken att tillbringa natten i skogen dök hela tiden upp i mitt huvud. MEN då tänkte jag -Hmmm..jag kanske borde lita på ''hem till stallet''-instinkten hos min trogne ledare till häst? Javisst funkade det! Viltsu var som en fyrbent GPS och tycktes veta exakt vilka vägar som skulle leda oss hem...3 h senare slamrade hovsteg i gruset och vi var äntligen hemma..
Jag tror jag är skyldig min käre häst en stor ursäkt för att ha kallat honom för träskalle, för troligen är han den individ man kan lita på i alla tragiska lägen..
 
MIN HJÄLTE <3

   

Vi är..

Madelene Räfsbäck, 19 år
Ägare till: Viltsu och Sandy.
 
Jenny Norrgård, 23 år
Ägare till: Toivo, Rico och Riita


Madelene Pellfolk, 23 år.
Medryttare i Jennys stall.

 

Hästarna i bloggen :

Villen veto, f. 1991.          (Finsk häst)
 

Sandy van de Odoonerweg, f. 1995. (Haflinger)
   
Toivon Tuuli, f. 2006. (Finsk häst)

 

Viitaritar, f 2006 (Finsk häst)

 


(foderhäst) Happy, f. 1995.

(Irish cob)
 
Unionspeedy, R.I.P. (1998-2013)
    
Enrique lee, f. 2007. (Varmbl./finskh.)
 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards